در پارچه ترمه ارزان راز بزرگ گنج دوخته شد

کشمیر و پشم دو الیاف پروتئینی با ویژگی های هندسی مشابه، اما خواص فیزیکی متمایز هستند. ترمه به دلیل کمیاب بودن و ویژگی های منحصر به فردش الیافی بسیار گرانتر از پشم است.

در تولید نساجی، پارچه ترمه ارزان اغلب عمداً با پشم نرم مخلوط می شود تا هزینه مواد کاهش یابد. شناسایی محتویات الیاف یک ترکیب پشم رمه برای کنترل کیفیت و طبقه بندی محصول مهم است.

هدف از این مطالعه توسعه یک روش قابل اعتماد برای تخمین محتوای الیاف در ترکیبات پشم-ترمه بر اساس طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک است.

در این مطالعه، ما دو مجموعه از ترکیبات کشمیر پشم را با استفاده از الیاف کامل یا تکه‌های الیاف در 11 نسبت ترکیبی مختلف از دو الیاف تهیه کردیم و طیف NIR همه 22 نمونه را جمع‌آوری کردیم.

از 11 نمونه در هر مجموعه، شش نمونه به عنوان زیرمجموعه برای کالیبراسیون و پنج نمونه به عنوان زیرمجموعه برای اعتبار سنجی استفاده شد.

با ارجاع به انتساب باند NIR به پیوندهای شیمیایی در پروتئین، شش باند طول موج مشخصه را شناسایی کردیم که در آن قدرت جذب NIR دو فیبر به طور قابل توجهی متفاوت بود.

سپس آنالیز کمومتری را با دو معادله رگرسیون چند خطی (MLR) برای پیش‌بینی محتوای ترمه (CC) در یک نمونه ترکیبی انجام دادیم.

آزمایش با این نمونه‌ها نشان داد که CCs پیش‌بینی‌شده از مدل‌های MLR با CC‌های داده‌شده در آماده‌سازی دو مجموعه نمونه (فیبر کامل یا قطعه) مطابقت دارد و خطاهای CCs پیش‌بینی‌شده می‌تواند به 0.5٪ محدود شود اگر آزمایش در حداقل 25 مکان انجام شد.

به نظر می‌رسد مدل‌های MLR برای تخمین محتوای ترمه در ترکیب پشم و ترمه به اندازه کافی قابل اعتماد و دقیق هستند و پتانسیل استفاده برای مقابله با مشکل تقلب ترمه را دارند.