مصرف سیب زمینی برای سلامت قلب و عروق

برخی سیب زمینی ها را سبزیجات ناسالمی می دانند که ممکن است به پیامدهای نامطلوب سلامت قلبی متابولیک کمک کند. ما ارتباط بین مصرف سیب‌زمینی (شامل انواع سرخ‌شده و غیر سرخ‌شده) و سه پیامد متابولیک قلبی را در میان افراد میانسال و مسن‌تر در مطالعه فرزندان فرامینگهام ارزیابی کردیم. ما 2523 فرد بالای 30 سال را با داده های غذایی موجود از سوابق غذایی سه بعدی وارد کردیم.

مدل‌های خطر متناسب با کاکس برای تخمین نسبت‌های خطر (HRs) و فاصله اطمینان 95 درصد (CIs) برای فشار خون بالا، دیابت نوع 2 یا اختلال در گلوکز ناشتا (T2DM/IFG) و تری گلیسیرید بالا، تنظیم برای عوامل تن‌سنجی، جمعیت‌شناختی و سبک زندگی استفاده شد.

در تحقیق حاضر 36 درصد سیب زمینی سوخاری ساده مصرفی پخته، 28 درصد سرخ شده، 14 درصد پوره، 9 درصد آب پز و بقیه به روش های دیگر پخته شده است. به طور کلی، مصرف کل سیب زمینی بالاتر (≥4 برابر کمتر از 1 فنجان معادل در هفته) با خطرات T2DM/IFG (HR 0⋅97، 95% فاصله اطمینان (CI 0⋅81، 1⋅15)، فشار خون بالا (HR 0) مرتبط نبود.

⋅95؛ 95% CI 0⋅80، 1⋅12) یا تری گلیسیرید بالا (HR 0⋅99، 95% CI 0⋅86، 1⋅13). آنالیزهای طبقه بندی شده برای ارزیابی تغییر اثر با سطوح فعالیت بدنی و مصرف گوشت قرمز مورد استفاده قرار گرفتند و در آن تجزیه و تحلیل ها، هیچ اثر نامطلوبی از مصرف سیب زمینی شیرین کره ای وجود نداشت.

با این حال، هنگامی که با سطوح بالاتر فعالیت بدنی همراه شد، مصرف بیشتر سیب زمینی ذغالی سرخ شده با خطر 24 درصدی کمتر (95 درصد فاصله اطمینان (CI 0⋅60، 0⋅96) T2DM/IFG همراه بود و در ترکیب با مصرف گوشت قرمز کمتر، مصرف بیشتر سیب زمینی سرخ شده با خطر 26 درصد کمتر (95 درصد فاصله اطمینان (CI 0⋅56، 0⋅99) افزایش تری گلیسیرید همراه بود.

در این گروه آینده نگر، هیچ ارتباط نامطلوبی بین مصرف سیب زمینی سرخ شده یا غیر سرخ شده و خطرات T2DM/IFG، فشار خون بالا یا تری گلیسیرید بالا وجود نداشت.

در حالی که توصیه های غذایی فعلی برای آمریکایی ها مصرف سبزیجات را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم تشویق می کند، سیب زمینی، به جز سیب زمینی شیرین، توسط برخی سبزیجات «ناسالم» در نظر گرفته می شود.

در ایالات متحده، سیب زمینی رایج ترین سبزی مصرفی است که 21 درصد از کل سبزیجات مصرفی را تشکیل می دهد. آنها منبعی غنی و زیستی از پتاسیم، فیبر غذایی و سایر مواد مغذی کلیدی مانند منیزیم هستند که ممکن است برای سلامت قلب و عروق مفید باشند.

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد این مواد مغذی در پیشگیری از افزایش فشار خون نقش دارند و سایر پیامدهای سلامت قلبی متابولیک.

بنابراین، افرادی که به طور منظم سیب زمینی شکم پر مجلسی را به عنوان همراهی سبزیجات یا نشاسته ای در وعده غذایی خود مصرف می کنند، ممکن است برخی از این فواید را از این منبع غذایی به دست آورند.

  • منابع:
    1. Potato consumption is not associated with cardiometabolic health outcomes in Framingham Offspring Study adults
  • تبلیغات: 
    1. پیدا شدن عسل در زیر تنومند ترین درخت جنگل آمازون
    2. کرم های خون خواری که در بطری پلاستیکی زندگی می کنند!
    3. پارچه مبلی که جلوی آتش سوزی خانه را گرفت
    4. از روغن موتور برای روشن کردن آتش استفاده کنید