پیش بینی عمر لاستیک خودرو

با رشد اقتصادی، خودرو به وسیله ای غیرقابل جایگزین برای حمل و نقل و سفر تبدیل شده است. لاستیک‌ها بخش‌های مهم خودروها هستند و فرسودگی آن‌ها باعث تعداد زیادی تصادفات رانندگی می‌شود.

بنابراین، پیش بینی عمر لاستیک ماشین به یکی از عوامل کلیدی تعیین کننده ایمنی خودرو تبدیل شده است. این مقاله یک روش پیش‌بینی عمر لاستیک را بر اساس پردازش تصویر و یادگیری ماشین ارائه می‌کند.

ابتدا یک پایگاه داده تصویر اصلی به عنوان نمونه اولیه می سازیم. از آنجایی که معمولاً تنها چند کتابخانه تصویر نمونه در عمل مهندسی وجود دارد، ما یک روش استخراج و بیان ویژگی جدید تصویر را پیشنهاد می‌کنیم که عملکرد عالی را برای یک پایگاه داده نمونه کوچک نشان می‌دهد.

ما ویژگی‌های بافت تصویر تایر را با استفاده از ماتریس هم‌وقوع گرادیان خاکستری (GGCM) و میدان تصادفی Gauss-Markov (GMRF) استخراج می‌کنیم و ویژگی‌های استخراج‌شده را با استفاده از طبقه‌بندی K-نزدیک‌ترین همسایه (KNN) طبقه‌بندی می‌کنیم.

سپس آزمایش‌هایی انجام می‌دهیم و عمر سایشی لاستیک‌های خودرو را پیش‌بینی می‌کنیم. نتایج تجربی با استفاده از میانگین دقت متوسط ​​(MAP) و ماتریس سردرگمی به عنوان معیارهای ارزیابی برآورد می‌شوند. در نهایت، کارایی و دقت روش پیشنهادی برای پیش‌بینی عمر لاستیک را تأیید می‌کنیم. انتظار می‌رود نتایج به‌دست‌آمده برای پیش‌بینی به‌موقع عمر لاستیک مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه باعث کاهش تصادفات رانندگی مرتبط با لاستیک شود.

با پیشرفت صنعت خودرو، وسایل نقلیه به تدریج به وسیله اصلی حمل و نقل اکثر مردم تبدیل شده اند. بنابراین، رانندگی ایمن وسایل نقلیه نیز به یک موضوع مورد توجه تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از نیمی از تصادفات رانندگی در بزرگراه ها ناشی از مشکلات فرسودگی لاستیک است که بسیاری از آنها ناشی از پنچری لاستیک ها است. علت اصلی سوراخ شدن لاستیک سایش شدید سطح و فشار غیرعادی لاستیک است که به احتمال زیاد در رانندگی با سرعت بالا یا ترمز ناگهانی رخ می دهد.

لاستیک ها به عنوان یکی از اجزای اصلی خودروها، تأثیر زیادی بر عملکرد خودروها در هنگام کار دارند. بنابراین، شناسایی لاستیک ها می تواند به طور موثر ایمنی وسایل نقلیه را بهبود بخشد.
در چند سال گذشته، بازرسی دستی تکنیک اصلی مورد استفاده برای تشخیص میزان سایش تایر بوده است. یک روش اصلی، تعریف درجه ساییدگی الگوی آج با تشخیص عمق آج و ساییدگی الگوی شانه است، که یک مدل ریاضی از لاستیک کامیون حواله ای و اصطکاک موضعی را ترکیب می‌کند و قانون ساییدگی تایر را از طریق آزمایش‌ها تعیین می‌کند. روش کاشت یک تراشه شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) در تایر است.

سیگنال‌های تراشه RFID توسط خواننده RFID برای پیش‌بینی ساییدگی لاستیک ماشین سواری خوانده می‌شود.6،7 علاوه بر این، مدل لاستیک ایجاد شده با روش اجزای محدود نیز اغلب برای شبیه‌سازی ساییدگی غیرعادی تایر استفاده می‌شود
با این حال، این روش ها برای استفاده در خودروهای خانوادگی بسیار گران هستند. علاوه بر این، تکنسین ها باید هر تایر خودرو را به صورت دستی بازرسی کنند، بنابراین راندمان بالا نیست.

در این مقاله از تکنیک های پردازش تصویر و یادگیری ماشین برای حل این مشکل استفاده می کنیم. ما مدل پیش‌بینی را آموزش می‌دهیم و از آن در آزمایش‌های عمر تایر استفاده می‌کنیم و سپس معیارهای ارزیابی مناسب را برای قضاوت در مورد دقت مدل پیش‌بینی انتخاب می‌کنیم.

  • منابع:
    1. Automobile tire life prediction based on image processing and machine learning technology
  • تبلیغات: 
    1. محصولاتی که با گذشت 100سال پس از تولیدشان سالم می مانند!
    2. فردی که با مصرف توت قهرمان دو میدانی جهان شد!
    3. راز طول عمر پیرترین فرد جهان به خاطر استفاده از ظروف مسی
    4. حمله میمون ها به فروشگاه برای دزدیدن کمپوت!